Čo nové na Vážskej cyklomagistrále?
Kedy ste naposledy bicyklovali na Vážskej cyklomagistrále? Jedna z najstarších a najdlhších cyklotrás na Slovensku totiž prechádza veľkou rekonštrukciou, počas ktorej pribúdajú kilometre nových cyklochodníkov zodpovedajúcich 21. storočiu. Na tejto cyklotrase však stále ostáva niekoľko úsekov, ktoré sú rozpadnuté, zarastené a miestami úplne neprejazdné. Kde presne sa tieto úseky nachádzajú, ako to s Vážskou cyklomagistrálou vyzerá v Trnavskom kraji a ako ďalej na juh či na sever? Nasadla som na bicykel a zmapovala jednu z najvýznamnejších slovenských cyklotrás v úseku od Komárna po Trenčín. A zistila som nasledovné:
Na prvých 100 km si vezmite gravel (Nitriansky kraj)
Na Vážsku cyklomagistrálu nastúpim v Komárne, meste s bohatou históriou a pamiatkami, kvôli ktorým by som tu najradšej ostala. Predo mnou je však 100 km, rýchle prefrčím okolo zrenovovanej protitureckej Pevnosti a dostávam sa k miestu, kde sa Váh vlieva do Dunaja. Tu oficiálne začína 250 km dlhá Vážska cyklomagistrála kopírujúca rieku Váh až po Strečno.
Z Komárna ma vyprevadí príjemný asfaltový cyklochodník, ktorý už má niečo za sebou, no pedáluje sa na ňom dobre. Po 22 km prichádzam do Kolárova, kde nadšenie pocítim druhýkrát: Stojí tu totiž veľmi pekný zrenovovaný lodný mlyn, v ktorom si za pár drobných zaplatím prehliadku a dozvedám sa o pestrej histórii vodných mlynov na našich riekach. Hneď vedľa je zas najdlhší drevený most v Európe, urobím pár záberov a pokračujem ďalej.
Na moje prekvapenie ma však značky Vážskej cyklomagistrály nekompromisne vedú na miesto, ktoré viac pripomína lúku ako cyklotrasu: ocitám sa na korune hrádze, ktorá je po kolená zarastená trávou. To snáď nemyslia vážne, poviem si a po vyjazdenom chodníčku prejdem pár metrov. Takto sa ísť nedá, pri najbližšej odbočke schádzam na hlavnú cestu a každú chvíľu kontrolujem, či je hrádza po mojej pravici zjazdná. Je to absurdné, ale takto to pokračuje nasledujúcich 30 km!
Na trasu značenú ako Vážska cyklomagistrála sa vrátim až krátko pred Šaľou, cez mesto kľučkujem k pekne zrenovovanému kaštieľu, pozriem si Dom ľudovej kultúry a konečne zakotvím v miestnej reštaurácii. Po tejto pauze sa vrátim na trasu a dúfam, že trávnaté úseky sú už navždy minulosťou.
Výjazd zo Šale je síce stále opatrný, asfalt na hrádzi poriadne deravý, no trend je optimistický: kvalita cyklochodníka sa stále zlepšuje a pri vodnom diele Kráľová je už výborná. Konečne idem rýchlo, plynule a bezpečne, po 15 km opustím hrádzu a blížim sa k mestu Sereď a obci Horný Čepeň. Tu Nitriansky samosprávny kraji končí a moje hodnotenie Vážskej cyklomagistrály prechádzajúcej ním musí byť kritické: až jedna tretina trasy vedie po nepokosenej zarastenej hrádzi, ktorá sa dá obísť iba po dosť nebezpečnej veľmi frekventovanej ceste plnej áut. Takto by to na jednej z najdôležitejších cyklotrás na Slovenku určite nemalo vyzerať.
Gravel potrebujete aj na ďalších 113 km cez Trnavský kraj (Horný Čepeň – Horná Streda)
Vstup do Trnavského kraja ma privíta krásnym novovybudovaným cyklochodníkom z Horného Čepeňa do Siladíc (dokončený v r. 2023). Po 6 km však nový cyklochodník končí a vystrieda ho jeho úplný opak – poľná, prípadne hlavná asfaltová cesta cez Dolné a Horné Zelenice až po Hlohovec. Za Hlohovcom sa však asfalt úplne stratí a nasleduje zhruba 6 km úsek poľných ciest do Maduníc a potom ďalej do Drahoviec. Na týchto úsekoch rátajte s náročným terénom so štrkovým či dokonca kamenistým povrchom. Zlepší sa to až za Drahovským kanálom, kde sa najprv objaví asfaltka pripomínajúca cestu pre autá, potom aj reálny cyklochodník vedený po korune hrádze. Bezproblémové to začína byť až na začiatku vodnej nádrže Sĺňava, kde vás konečne čaká oddychové bicyklovanie so všetkým, čo k tomu patrí: pekné výhľady na priehradu a okolie, cyklobufety plné cyklistov, plynulý príchod do Piešťan a prejazd centrom tohto živého a atraktívneho kúpeľného mesta.
Po krátkej potulke Piešťanmi sa znovu vrátim na Vážsku cyklomagistrálu a po asfaltovej hrádzi nechávam toto mesto za sebou. Ocitám sa na krásnom novom cyklochodníku plnom značiek, odpočívadiel a infotabúľ, kde jedna z nich oznámi Hornú Stredu a koniec Trnavského samosprávneho kraja. Aj jeho hodnotenie však musí byť kritické: úplne nová cyklotrasa do Siladíc je síce skvelá, no po nej príde zlý úsek do Hlohovca a za ním doslova pohroma. Ak si Vážsku cyklomagistrálu chcete v Trnavskom kraji naozaj užiť, nastúpte na ňu až pri Sĺňave.
Po Trenčianskom kraji pokojne aj s cesťákom (Úsek Horná Streda – Trenčín)
Cyklochodník z Hornej Stredy je krásny, bezpečný, nový a v porovnaní s predchádzajúcimi úsekmi Vážskej magistrály top atraktívny. Kilometre zrazu ubiehajú rýchlo, na cyklotrase pribudnú rodiny s deťmi či celé skupiny cyklistov. A viete čo je najlepšie? Že tento skvelý úsek nekončí po 6 kilometroch, ale vydrží až do Nemšovej za Trenčínom, čo je takmer 50 km. Tak kvalitný súvislý úsek v južných častiach Vážskej cyklomagistrály nenájdete, navyše, prechádzate tu mestami a miestami, ktoré sa oplatí navštíviť: Či už je to Zelená voda pri Novom Meste nad Váhom, odbočka na hrad Beckov, nádherný Trenčiansky hrad, alebo pútnické miesto Skalka, na Vážskej cyklomagistrále sa v Trenčianskom kraji nudiť nebudete. Tento kraj totiž k jej dobudovaniu pristúpil najzodpovednejšie a s pomocou eurofondov ju stavia naozaj príkladne: okrem nového cyklochodníka pribúdajú odpočívadlá, značky a infotabule, cyklobufety a čo je najlepšie, aj konkrétne časové harmonogramy s dobudovaním posledných chýbajúcich úsekov.
Cyklotrasa s veľkým potenciálom
Vážska cyklomagistrála naďalej teda ostáva cyklotrasou s úplným mixom povrchov: vedie po starých panelových chodníkoch, cez prašné poľné cesty, trávou zarastenú hrádzu, hlavné cesty spoločné s autami až po fungel nové cyklochodníky, na ktorých len včera domaľovali čiary. 😊 Dobrá správa je, že sa s touto cyklotrasou niečo robí, tou horšou, že tempo prác je v jednotlivých krajoch veľmi rôzne. Predstava, že sa po Vážskej cyklotrase od Komárna po Strečno prejdeme po súvislom asfaltovom chodníku tak ostáva naďalej utópiu, no úplne beznádejné to zas nie je. A keď sa to raz stane, bude to úplná paráda.
Odporúčania na dobre zjazdné úseky:
- Komárno – Kolárovo, 22 km, asfaltový cyklochodník
- Šaľa – Siladice, 28 km, asfaltový cyklochodník
- Sĺňava – Trenčín, 50 km asfaltový cyklochodník
Pozdravuje Tamara,
https://www.instagram.com/behom_svetom/